Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010

Η απόφαση του ΣτΕ για τον ΜΑΪΛΛΗ (απόσπασμα)

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Της ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΣΤΟΛΩΝ

Απόφαση αριθ. 845/8.6.2010


Αιτών:
Α.Ε. "Μ. Ι. ΜΑΪΛΛΗΣ Α.Ε.Β.Ε. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ"
Καθ'ού:
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Παρεμβαίνων:
ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ" (ΙΤΑΠ), π. Ιωάννης Οικονομίδης.





[…….]


9. Επειδή, η Επιτροπή εκτιμά ότι η άμεση επίλυση του προβλήματος της υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής του ποταμού Ασωπού και της λεκάνης απορροής του, το οποίο έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις και καθίσταται απειλητικό για την υγεία και τη ζωή του πληθυσμού, αποτελεί επείγοντα λόγο δημοσίου συμφέροντος, η ικανοποίηση του οποίου οφείλει να επιτευχθεί χωρίς καθυστέρηση και με τη συμβολή της αιτούσας, προς τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της οποίας η εμπιστοσύνη τόσο της Διοίκησης όσο και της τοπικής κοινωνίας έχει ευλόγως κλονισθεί, μεταξύ άλλων, λόγω της επικινδυνότητας των ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγική της διαδικασία, αλλά και ως εκ του γεγονότος ότι η τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας εκ μέρους της αιτούσας, η οποία ενέχεται σε σοβαρότατες παραβάσεις μέτρων που εξειδικεύουν την αρχή της προφύλαξης και έχει, ως εκ τούτου, απασχολήσει τα διοικητικά και ποινικά δικαστήρια, δεν υπήρξε υποδειγματική κατά το παρελθόν. Προς το σκοπό, άλλωστε, αυτό, δηλαδή, την εξάλειψη των κινδύνων για τον πληθυσμό και τη φύση από τις επιβαρυντικές για το περιβάλλον δραστηριότητες πολλών βιομηχανικών μονάδων της περιοχής του ποταμού Ασωπού, ο κανονιστικός νομοθέτης επέβαλε, κατά τα προαναφερόμενα, συγκεκριμένα μέτρα για τα περαιτέρω περιβαλλοντική αδειοδότηση των μονάδων αυτών, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η αιτούσα, εντός ορισμένων χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία, μάλιστα, κατά την άποψη της Διοίκησης, μπορούν, ως προς ορισμένα θέματα, να συντμηθούν. Ενόψει αυτών, η Επιτροπή, κατά συνεκτίμηση της ανεπανόρθωτης βλάβης, την οποία πιθανολογείται ότι θα επιφέρει στην αιτούσα η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης, αλλά και της ανάγκης να παρασχεθεί στην ίδια η δυνατότητα να συμβάλει στην αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής σύμφωνα με το ήδη ισχύον κανονιστικό καθεστώς (Κ.Υ.Α. 20488/19.5.2010), κρίνει ότι πρέπει να χορηγηθεί αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2010 υπό τους εξής όρους:
α) λεπτομερή και απαρέγκλιτη τήρηση των περιβαλλοντικών όρων της αιτούσας, οι οποίοι, τυχόν θα εγκριθούν,
β) τήρηση, ομοίως λεπτομερής και απαρέγκλιτη, της άδειας διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων, η οποία, τυχόν, θα εκδοθεί,
γ) άμεση έναρξη των εργασιών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι, τυχόν, αναγκαίες προπαρασκευαστικές ενέργειες κατάρτισης μελετών κ.λ.π, που θα επιτρέψουν στην αιτούσα να υποβάλει τα δικαιολογητικά της αίτησης αναθεώρησης των περιβαλλοντικών της όρων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 7 παρ. 2 της ΚΥΑ 20488/19.5.2010, δηλαδή, εργασιών κατάρτισης ισοζυγίου μείγματος πρώτων υλών, εγκατάστασης κλειστού τύπου μη μηδενιζόμενων υδρομετρητών κ.λ.π.
δ) άμεση έναρξη εκτέλεσης των εργασιών ή εκπόνησης των μελετών κ.λ.π. που θα επιτρέψουν εν καιρώ την πλήρη διακοπή, τυχόν, υπεδάφιας διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων και χρήσης απορροφητικών βόθρων εκ μέρους της αιτούσας,
ε) άμεση έναρξη εκτέλεσης των εργασιών ή εκπόνησης μελετών για την διακρίβωση της στεγανότητας του υδραυλικού δικτύου της αιτούσας και εφόσον απαιτείται, διακριτής χαρτογράφησης των οδεύσεών του (ύδρευσης, πυρόσβεσης, λυμάτων προσωπικού, ομβρίων, υγρών βιομηχανικών αποβλήτων),
στ) έμμεση έναρξη εκτέλεσης εργασιών ή εκπόνησης των μελετών για την αποκάλυψη τμήματος των αγωγών διάθεσης επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων και ομβρίων στα όρια των εγκαταστάσεων και τοποθέτησης υδρομετρητών με μηχανισμό καταγραφής και οργάνων συνεχούς παρακολούθησης βασικών ποιοτικών παραμέτρων και αυτοματισμού διακοπής της ροής και ανακυκλοφορίας για την επεξεργασία τυχόν επιβαρυμένων υγρών αποβλήτων ή ομβρίων και
ζ) ενημέρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα της Ειδικής Γραμματείας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για την πρόοδο των εργασιών.

10. Επειδή, ενόψει τη εν μέρει αποδοχής της υπό κρίση αιτήσεως, η δικαστική δαπάνη πρέπει να συμψηφισθεί μεταξύ των διαδίκων.

Δια ταύτα

Δέχεται εν μέρει την υπό κρίση αίτηση.

Αναστέλλει την εκτέλεση της 4590/31.12.2009 πράξης του Νομάρχη Βοιωτίας μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2010, σύμφωνα με το αιτιολογικό.

Διατάσσει την απόδοση στην αιτούσα του κατατεθέντος παραβόλου.
Συμψηφίζει τη δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων.

Η απόφαση του ΣτΕ για την ΕΑΒ (απόσπασμα)

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Της ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΣΤΟΛΩΝ

Απόφαση αριθ. 846/8.6.2010


Αιτών:
Α.Ε. "ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε." (ΕΑΒ Α.Ε.)
Καθ'ού:
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Παρεμβαίνων:
ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ" (ΙΤΑΠ), π. Ιωάννης Οικονομίδης.



[…….]


9. Επειδή, η Επιτροπή εκτιμά ότι η άμεση επίλυση του προβλήματος της υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής του ποταμού Ασωπού και της λεκάνης απορροής του, το οποίο έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις και καθίσταται απειλητικό για την υγεία και τη ζωή του πληθυσμού, αποτελεί επείγοντα λόγο δημοσίου συμφέροντος, η ικανοποίηση του οποίου οφείλει να επιτευχθεί χωρίς καθυστέρηση και με τη συμβολή της αιτούσας, προς τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της οποίας η εμπιστοσύνη τόσο της Διοίκησης όσο και της τοπικής κοινωνίας έχει ευλόγως κλονισθεί, μεταξύ άλλων, λόγω της επικινδυνότητας των ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγική της διαδικασία, λόγω του μεγέθους της και των σημαντικών ποσοτήτων των αποβλήτων της, αλλά και ως εκ του γεγονότος ότι η τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας εκ μέρους της αιτούσας, η οποία, αν και δεν έχει, ενδεχομένως, καταληφθεί να ρυπαίνει, ενέχεται, πάντως, σε παραβάσεις μέτρων που εξειδικεύουν την αρχή της προφύλαξης και έχει, ως εκ τούτου, απασχολήσει τα διοικητικά και ποινικά δικαστήρια, δεν υπήρξε υποδειγματική κατά το παρελθόν. Το ανωτέρω δεν ανατρέπονται από το γεγονός ότι οι περιοδικές δειγματοληψίες αποβλήτων της, πολλές από τις οποίες έχουν διενεργηθεί σε χρόνους που δεν ίσχυε το ήδη υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς, δεν απέδειξαν υπερβάσεις των ορίων ως προς συγκεκριμένες ποιοτικές παραμέτρους. Προς το σκοπό, άλλωστε, αυτό, δηλαδή, την εξάλειψη των κινδύνων για τον πληθυσμό και τη φύση από τις επιβαρυντικές για το περιβάλλον δραστηριότητες πολλών βιομηχανικών μονάδων της περιοχής το ποταμού Ασωπού, ο κανονιστικός νομοθέτης επέβαλε, κατά τα προαναφερόμενα, συγκεκριμένα μέτρα για την περαιτέρω περιβαλλοντική αδειοδότηση των μονάδων αυτών, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η αιτούσα, εντός ορισμένων χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία μάλιστα, κατά την άποψη της Διοίκησης, μπορούν ως προς ορισμένα θέματα, να συντμηθούν. Κατά την εκτίμηση, εξάλλου, της Επιτροπής ιδιαιτέρως σημαντικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι συνδέονται κατά τρόπο άμεσο, όχι μόνο με την εθνική οικονομία και τη διεθνή αξιοπιστία της Χώρας αλλά και με την ίδια την εθνική άμυνα, επιβάλλουν την πρόσκαιρη συνέχιση των δραστηριοτήτων της αιτούσας, στην οποία, άλλωστε, πρέπει να παρασχεθεί η δυνατότητα να συμβάλει στην αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, χωρίς να διακοπεί, επί του παρόντος, η λειτουργία της, η οποία είναι, υπό την προεκτεθείσα έννοια, ζωτικής σημασίας, όχι μόνο για την ίδια, γεγονός αυταπόδεικτο, αλλά και για τη Χώρα. Ενόψει αυτών, η Επιτροπή κρίνει ότι πρέπει να χορηγηθεί αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2010 υπό τους εξής όρους:
α) λεπτομερής και απαρέγκλιτη τήρηση των εγκεκριμένων με την 165422/14.5.2010 κοινή υπουργική απόφαση πράξη περιβαλλοντικών όρων της αιτούσας,
β) τήρηση, ομοίως λεπτομερής και απαρέγκλιτη των, τυχόν μη περιλαμβανομένων στην έγκριση περιβαλλοντικών όρων, περιορισμών που έθεσε στην αιτούσα η 41109/4594/11.6.2010 πράξη της Γενικής Γραμματέως της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, με την οποία χορηγήθηκε σ’ αυτήν άδεια διαχείρισης των επικινδύνων αποβλήτων των εγκαταστάσεών της,
γ) άμεση έναρξη των εργασιών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι, τυχόν, αναγκαίες προπαρασκευαστικές ενέργειες κατάρτισης μελετών κ.λπ., που θα επιτρέψουν στην αιτούσα να υποβάλει τα δικαιολογητικά της αίτησης αναθεώρησης των περιβαλλοντικών της όρων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 7 παρ. 2 της ΚΥΑ 20488/19.5.2010, δηλαδή, εργασιών κατάρτισης ισοζυγίου μείγματος πρώτων υλών, εγκατάστασης κλειστού τύπου μη μηδενιζόμενων υδρομετρητών κ.λ.π.
δ) άμεση έναρξη εκτέλεσης των εργασιών ή εκπόνησης των μελετών κ.λ.π. που θα επιτρέψουν εν καιρώ την πλήρη διακοπή, τυχόν, υπεδάφιας διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων και χρήσης απορροφητικών βόθρων εκ μέρους της αιτούσας,
ε) άμεση έναρξη εκτέλεσης εργασιών ή εκπόνησης των μελετών για την διακρίβωση της στεγανότητας του υδραυλικού δικτύου της αιτούσας και εφόσον απαιτείται, διακριτής χαρτογράφησης των οδεύσεών του (ύδρευσης, πυρόσβεσης, λυμάτων προσωπικού, ομβρίων, υγρών βιομηχανικών αποβλήτων),
στ) άμεση έναρξη εκτέλεσης εργασιών ή εκπόνησης των μελετών για την αποκάλυψη τμήματος των αγωγών διάθεσης επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων και ομβρίων στα όρια των εγκαταστάσεων και τοποθέτησης υδρομετρητών με μηχανισμό καταγραφής και οργάνων συνεχούς παρακολούθησης βασικών ποιοτικών παραμέτρων και αυτοματισμού διακοπής της ροής και ανακυκλοφορίας για την επεξεργασία τυχόν επιβαρυμένων υγρών αποβλήτων ή ομβρίων και
ζ) ενημέρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα της Ειδικής Γραμματείας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για την πρόοδο των εργασιών.

10. Επειδή, ενόψει τη εν μέρει αποδοχής της υπό κρίση αιτήσεως, η δικαστική δαπάνη πρέπει να συμψηφισθεί μεταξύ των διαδίκων.

Δια ταύτα

Δέχεται εν μέρει την από κρίση αίτηση, της περιοχής του ποταμού Ασωπού.

Αναστέλλει την εκτέλεση της 3327/11-12-2008 πράξεως του Νομάρχη Βοιωτίας μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2010, σύμφωνα με το αιτιολογικό.

Διατάσσει την απόδοση στην αιτούσα του κατατεθέντος παραβόλου.
Συμψηφίζει τη δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων.

Κυριακή 1 Αυγούστου 2010

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ για ΕΛΕΙΨΕΙΣ ΤΑΧΥΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΩΝ ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ

14/7/2010
Ειδική Επιστήμονας : Έλενα Σταμπουλή
210 72 89 728
Ειδικός Επιστήμονας : Σωτήρης Στασινός
210 72 89 810
Αριθμ. Πρωτ. Επιστολής: 2550/10/2.4



Προς:

1. κ. Δήμαρχο Οινοφύτων
32100 Οινόφυτα

2. Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος
Γενική Διεύθυνση Περιφέρειας
Διεύθυνση Τοπ. Αυτοδιοίκησης και Δ/νσης Ν.Βοιωτίας
ΤΥΔΚ
Κάδμου 9
23100 Λιβαδειά

3. ΕΥΔΑΠ
Ωρωπού 156
11146, Γαλάτσι


ΘΕΜΑ: Μονάδες Επεξεργασίας Νερού Δ.Δ. Οινοφύτων και Δ.Δ.Αγίου Θωμά Δήμου Οινοφύτων

Σχετικά:
1. Η από 18/2/2010 Έκθεση Αυτοψίας μας
2. Τα Εγκεκριμένα Τεύχη Δημοπράτησης του έργου
3. Η από 16/3/2010 επιστολή του Δημάρχου Οινοφύτων

Αξιότιμοι κύριοι,

Ο Συνήγορος του Πολίτη έλαβε και εξετάζει αναφορά από τον περιβαλλοντικό σύλλογο «Πολίτες για την Αειφορία Περιβάλλον-Υγεία-Πολιτισμός» με αντικείμενο την εν γένει λειτουργία των διυλιστηρίων νερού Δ.Δ.Οινοφύτων και Αγίου Θωμά, τις ελλείψεις στον Η/Μ εξοπλισμό του πρώτου εξ αυτών, αλλά και τις σχετικές πράξεις και παραλείψεις του Δήμου, όσον αφορά την παροχή πόσιμου νερού.
Ο Συνήγορος του Πολίτη διενήργησε μη προειδοποιημένη αυτοψία στις 18/2/2010 στα δύο παραπάνω διυλιστήρια και συνέταξε τη συνημμένη Έκθεση αυτοψίας.
Από την παραπάνω Έκθεση Αυτοψίας και την μελέτη των στοιχείων του φακέλου της αναφοράς προκύπτουν τα συμπεράσματα τα οποία αναφέρονται παρακάτω:
1. Υπήρχε περιοδική παρακολούθηση της λειτουργίας των δύο διυλιστηρίων ενώ, κατά την άποψή μας, η εύρυθμη λειτουργία των εγκαταστάσεων θα εξασφαλιζόταν αφενός με 24ωρη παρακολούθησή τους λόγω αφενός της σπουδαιότητας του έργου για τη Δημόσια Υγεία αλλά και αφετέρου των συνθηκών λειτουργίας του έργου (μη σταθερή ποιότητα εισερχομένου νερού κλπ). Ο Δήμαρχος Οινοφύτων, μας απέστειλε, σχετικά, στις 10-3-2010 τα Τεύχη Δημοπράτησης από το «Έργο Παροχής Υπηρεσιών: Λειτουργία Διυλιστηρίων Οινοφύτων και Αγίου Θωμά» τα οποία έχουν συνταχθεί από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος/Γενική Διεύθυνση Περιφέρειας/ Διεύθυνση Τοπ. Αυτ. και Διοίκησης/Νομός Βοιωτίας/ΤΥΔΚ. Σύμφωνα με τα τεύχη προβλέπεται να υπάρχει λειτουργία των δύο διυλιστηρίων από «χημικό μηχανικό, ηλεκτροτεχνίτη και τεσσάρων εργατών» (βλ. Τεύχος «Προϋπολογισμός και Τιμολόγιο Έργου» σελ. 1).
Επίσης, στις 22-3-2010 ο κ. Δήμαρχος Οινοφύτων μας απέστειλε το υπ΄αριθμ. πρωτ. 1445 έγγραφο στο οποίο σημειώνονται τα εξής:
«Σε συνέχεια της αυτοψίας που διενεργήθηκε από ειδικούς επιστήμονες του Συνηγόρου του Πολίτη στα ταχυδιυλιστήρια Δήμου Οινοφύτων στις 18-2-2010 και των επισημάνσεων που έγιναν επί τόπου, έχουμε να σας αναφέρουμε τις ακόλουθες ενέργειες που έγιναν από το Δήμο Οινοφύτων και αφορούν τη λειτουργία τους:
Α) πραγματοποιείται 24ωρη περιοδική (η υπογράμμιση δική μας) παρακολούθηση της λειτουργίας των ταχυδιυλιστηρίων Δήμου Οινοφύτων από υπαλλήλους του Δήμου – Υπηρεσία Ύδρευσης, που είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι (Μπιμπίκος, Καββάς, Τσιλιλής) ενώ την εποπτεία της λειτουργίας και συντήρησής τους την έχει εξωτερικός συνεργάτης που γνωρίζει άριστα το αντικείμενο.
Β) πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη αλλαγή της άμμου στα φίλτρα άμμου των δύο διυλιστηρίων, καθώς και η αντικατάσταση του ενεργού άνθρακα στο ταχυδιυλιστήριο Αγ. Θωμά
Γ) έχουν ξεκινήσει οι απαιτούμενες διαδικασίες για τη διενέργεια διαγωνισμού για την ανάθεση της λειτουργίας και συντήρησης των ταχυδιυλιστηρίων σε εταιρία προκειμένου να διασφαλιστεί συνεχής παρακολούθηση της λειτουργίας αυτών».
Παρακαλούμε τον Δήμο Οινοφύτων να μας ενημερώσει: α) για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται το παραπάνω έργο ανάθεσης λειτουργίας των διυλιστηρίων σε εταιρία και β) εάν λαμβάνοντας υπόψη και τα στοιχεία που έθεσε υπόψη του ΣτΠ, όπως ο αριθμός προσωπικού και το προβλεπόμενο ποσό μισθοδοσίας, θα υπάρχει 24ωρη πλέον παρακολούθηση της λειτουργίας των εγκαταστάσεων ταχυδιυλιστηρίων Δήμου Οινοφύτων.
2. Το διυλιστήριο Δ.Δ.Οινοφύτων, ως προς την υλοποίησή του, παρουσιάζει σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα Τεύχη Δημοπράτησης, όπως αναφέρεται αναλυτικά στην Έκθεση Αυτοψίας. Σύμφωνα με την Σύμβαση Κατασκευής του Έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΟΥ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΑΓΩΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΔΡΕΥΣΗ ΤΟΥ Δ.Δ.ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΔΑΠ», η οποία υπεγράφη μεταξύ του Δημάρχου Οινοφύτων (εκπροσώπου του Δήμου Οινοφύτων) και εκπροσώπου του αναδόχου: «ο ανάδοχος αποδέχεται ανεπιφύλακτα την ανάθεση αυτή και αναλαμβάνει την εκτέλεση των εργασιών σύμφωνα με την παρούσα σύμβαση του έργου…και σύμφωνα με τα ακόλουθα:…ii. Τα τεύχη δημοπράτησης του έργου που αναφέρονται στη Διακήρυξη…Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα τεύχη δημοπράτησης, ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να συμμορφωθεί πλήρως με τους όρους που περιγράφονται σε αυτά». Επίσης, στην ανωτέρω Σύμβαση σημειώνεται ότι ο ανάδοχος δηλώνει ότι «…έχει μελετήσει και κατανοήσει πλήρως τις υποχρεώσεις του, όπως αυτές απορρέουν από την κείμενη νομοθεσία και οριοθετούνται στα συμβατικά τεύχη και ιδιαίτερα στην ΕΣΥ και ότι τυχόν παράλειψη του αναδόχου προς ενημέρωση του με κάθε δυνατή πληροφορία που αφορά στους όρους της σύμβασης, δεν τον απαλλάσσει από την ευθύνη για την πλήρη συμμόρφωσή του προς τις συμβατικές του υποχρεώσεις και δεν προκύπτει για τον ανάδοχο κανένα δικαίωμα οικονομικής ή άλλης φύσης ή/και παράτασης προθεσμίας εξ αυτού του λόγου». Τέλος, στην ανωτέρω σύμβαση αναφέρονται και τα εξής: «Οποιαδήποτε εργασία έχει ατέλειες ή κακοτεχνίες ή είναι κατά οποιοδήποτε άλλο τρόπο ελαττωματική ή ακατάλληλη σύμφωνα με τη Σύμβαση, δεν περιλαμβάνεται στις πιστοποιήσεις του έργου μέχρι να διορθωθεί και να αποκατασταθεί πλήρως σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Σύμβασης».
Εν όψει των ανωτέρω αναφερθέντων και αυτών που σημειώνονται αναλυτικά στην Έκθεση Αυτοψίας παρακαλείται α) η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος/Γενική Διεύθυνση Περιφέρειας/ Διεύθυνση Τοπ. Αυτ. και Διοίκησης/Νομός Βοιωτίας/ΤΥΔΚ ως επιβλέπουσα του έργου Αρχή και β) ο Δήμος Οινοφύτων ως κύριος του έργου, να μας αναφέρουν τις απόψεις τους ως προς τις ελλείψεις στην υλοποίηση του έργου (βλ. σημεία 5, 6, 7, 8, 9, 10 και 11 στη συνημμένη Έκθεση Αυτοψίας).
Επίσης, να μας αναφέρουν αν το PLC και ο αυτοματισμός μέτρησης θολότητας εγκαταστάθηκαν μετά το Πρωτόκολλο Διοικητικής Παραλαβής προς Χρήση (καθώς τα παραπάνω δεν παρελήφθησαν από όλους του επιβλέποντες μηχανικούς του έργου) και αν η τιμολόγησή τους έγινε εντός του πλαισίου της ως άνω αναφερόμενης συγκεκριμένης Σύμβασης ή κατ΄ επέκταση αυτής, αποστέλλοντάς μας όλα τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία.
3. Σύμφωνα με τη «ΣΥΜΒΑΣΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΔΥΟ ΝΕΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ ΑΔΙΥΛΙΣΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΡΩΝ ΤΗΣ ΑΠΟ 26/7/2001 ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΥΔΡΟΔΟΤΗΣΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΩΝ ΑΓΙΟΥ ΘΩΜΑ ΚΑΙ ΚΛΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ» η οποία υπεγράφη μεταξύ της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και του Δήμου Οινοφύτων, η ΕΥΔΑΠ Α.Ε. δεν δεσμεύεται ως προς την πηγή και την ποιότητα αδιύλιστου νερού στο διυλιστήριο Οινοφύτων (δηλαδή νερό μικρής θολότητας από το Μόρνο ή μεγάλης θολότητας από την Υλίκη). Παρά ταύτα, οι προδιαγραφές σχεδιασμού του διυλιστηρίου Δ.Δ.Οινοφύτων, στα Τεύχη Δημοπράτησης, αναφέρονται ρητά σε αδιύλιστο «νερό Μόρνου» χαμηλής θολότητας. Η περιοδική τροφοδοσία, τελικά, νερού Υλίκης στο παραπάνω διυλιστήριο δημιούργησε πολλά προβλήματα στη λειτουργία του και στην παροχή πόσιμου νερού στους κατοίκους, σύμφωνα με τα στοιχεία του φακέλου.
Παρακαλείται η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος/Γενική Διεύθυνση Περιφέρειας/ Διεύθυνση Τοπ. Αυτ. και Διοίκησης/Νομός Βοιωτίας/ΤΥΔΚ να μας ενημερώσει για τους λόγους για τους οποίους προχώρησε σε μελέτη και κατασκευή έργου το οποίο, πρακτικά τουλάχιστον, δεν δύναται να λειτουργήσει με νερό Υλίκης, ενώ η παραπάνω Σύμβαση προέβλεπε αυτό το ενδεχόμενο (το οποίο άλλωστε και έλαβε χώρα).
4. Στο υπ΄ αριθμ. πρωτ. Φ43/12/2511/2556/16-12-2008 έγγραφο της Ν.Α.Βοιωτίας/Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας/Τμήμα Περιφερειακής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου προς το Δήμο Οινοφύτων, αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής: «…προβλήματα στη διαδικασία της χλωρίωσης (έλλειψη χλωριωτών και αυτόματων μετρητών υπολειμματικού χλωρίου σε ενδεικτικά σημεία του δικτύου) με αποτέλεσμα τη διαπίστωση προβλημάτων είτε υπερχλωρίωσης, είτε έλλειψης υπολειμματικού χλωρίου… (η υπογράμμιση δική μας) οι αποκλίσεις των μικροβιολογικών δεικτών καταδεικνύουν την έλλειψη μέτρων συστηματικής απολύμανσης και παρακολούθησης του επιπέδου του υπολειμματικού χλωρίου, προγράμματος καθαρισμού των υδρευτικών δεξαμενών και της σωστής συντήρησης του συνόλου του δικτύου ύδρευσης».
Σύμφωνα με την Εγκύκλιο υπ΄αριθμ. Υ.Μ.5673/58 (ΦΕΚ 5 Β/9-1-58) «Περί απολυμάνσεως του ύδατος των υδρεύσεων» του Υπουργείου Εσωτερικών και Κοινωνικής Πρόνοιας: «…4. Εις την περίπτωσιν κατά την οποίαν δεν διαπιστούται παρουσία επαρκούς ελευθέρου χλωρίου εν τω ύδατι εις ορισμένον σημείον του δικτύου, θα ενεργείται έρευνα εις περισσότερα σημεία της εν λόγω περιοχής, προς εξεύρεσιν των αιτίων και άρσιν αυτών. Το γεγονός τούτο θα σημειούται κατά τρόπο σαφή και πλήρη εις τας παρατηρήσεις του τηρουμένου βιβλίου καταχωρήσεως των χλωριομετρήσεων». Παρακαλείται ό Δήμος Οινοφύτων να μας ενημερώσει για τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί ή σκοπεύει να προβεί για την αντιμετώπιση των ελλείψεων που αναφέρονται στο υπ΄αριθμ. πρωτ. Φ43/12/2511/2556/16-12-2008 έγγραφο της Ν.Α.Βοιωτίας/Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας/Τμήμα Περιφερειακής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου, αποστέλλοντάς μας το σχετικό αποδεικτικό υλικό. Επίσης, παρακαλείται να μας ενημερώσει ειδικότερα και για τις ενέργειες στις οποίες προέβη για την εύρεση των αιτίων και αποκατάσταση των φαινομένων έλλειψης υπολειμματικού χλωρίου που σημειώνονται παραπάνω.
5. Στην Εγκύκλιο υπ΄αριθμ. ΔΥΓ2/οικ.94097/19-7-07 της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής: «Οι υπεύθυνοι ύδρευσης (σημ. δική μας: στην προκειμένη περίπτωση η Δημοτική Αρχή) …υποχρεούνται να διενεργούν δειγματοληπτικούς και εργαστηριακούς ελέγχους σε αντιπροσωπευτικά προκαθορισμένα σημεία ολόκληρου του δικτύου διανομής από την πηγή υδροληψίας μέχρι τη διάθεση στον καταναλωτή. Προς τούτο πρέπει να καταρτίσουν προγράμματα παρακολούθησης, τα οποία θα αναφέρονται μεταξύ άλλων και στον καθορισμό των σημείων δειγματοληψίας. Ένα ποσοστό των δειγμάτων πρέπει να λαμβάνεται από σταθερά σημεία (αντλιοστάσια, δεξαμενή αποθήκευσης) ως επίσης και σε μέρη που υπήρξαν προβλήματα στο παρελθόν. Άλλα δείγματα να λαμβάνονται τυχαία στο δίκτυο μεταξύ των οποίων θα περιλαμβάνονται κατά προτεραιότητα πολυσύχναστα κτίρια…Τα προγράμματα αυτά υποβάλλονται στη Διεύθυνση Υγείας της Ν.Α. προς έγκριση, μαζί με την κατάλληλη απεικόνιση σε σχέδια των σημείων δειγματοληψίας και κοινοποιούνται στις Περιφέρειες».
Παρακαλείται ο Δήμος Οινοφύτων να μας αποστείλει το εγκεκριμένο πρόγραμμα παρακολούθησης με την απεικόνιση σε σχέδια των σημείων δειγματοληψίας καθώς και αντίγραφα των χημικών αναλύσεων των τελευταίων 6 μηνών στα σημεία αυτά.
Εν όψει των ανωτέρω, παρακαλούμε τους αποδέκτες στους οποίους απευθύνεται η παρούσα επιστολή, εντός 30 ημερών από τη λήψη της, να μας διαβιβάσουν τις απόψεις τους για τα παραπάνω αλλά και για τα αναφερόμενα στη συνημμένη Έκθεση Αυτοψίας, κατά σχετική αρμοδιότητα.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας, τόσο εγώ όσο και οι συνεργάτες μου, για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση θελήσετε.

Με τιμή

Ευαγγελία Κ.Μπαλλά
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη


Κοινοποίηση:

1. κα Γ.Γ.Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος
Υψηλάντη 1
35100, Λαμία

2. κ. Νομάρχη Βοιωτίας
Φίλωνος 35-39
32100, Λιβαδειά

3. ΥΠΕΚΑ
Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος
Τομέας Νοτίου Ελλάδος/Τμήμα Α
Λ.Κηφισίας 1-3,
Αθήνα

4. Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγιεινής
Διεύθυνση Υγειονομικής Μηχανικής και Υγιεινής Περιβάλλοντος
Αριστοτέλους 17
10433

5. Ν.Α.Βοιωτίας
Γενική Διεύθυνση Υποδομών και Ανάπτυξης
Τμήμα Προστασίας Περιβάλλοντος
Υψηλάντου 8, 32100


6. Ν.Α.Βοιωτίας
Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας
Τμήμα Περιφερειακής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου
Φίλωνος 35-39
32100, Λιβαδειά

7. Σύλλογος «Πολίτες για την Αειφορία
Περιβάλλον-Υγεία-Πολιτισμός»
28ης Οκτωβρίου 22
32011, Οινόφυτα Βοιωτίας

8. π. Ιωάννη Οικονομίδη
28ης Οκτωβρίου 22
32011, Οινόφυτα Βοιωτίας

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ του ΠΟΛΙΤΗ για ΤΑΧΥΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ - ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΨΙΑΣ

3/3/2010
Αριθμ. Πρωτ.: 2550/10/2.3

ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΨΙΑΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ:

1. Η ΚΥΑ Υ2/οικ.2600/01 (ΦΕΚ 892 Β/11-7-01) Ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης", σε συμμόρφωση προς την οδηγία 98/83/ΕΚ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 3ης Νοεμβρίου 1998.
2. Το τεύχος ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ του έργου «Κατασκευή Διυλιστηρίου νερού και αγωγού για την ύδρευση Δ.Δ.Οινοφύτων από την ΕΥΔΑΠ»
3. Το τεύχος ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ ΜΕΛΕΤΗΣ του έργου «Κατασκευή Διυλιστηρίου νερού και αγωγού για την ύδρευση Δ.Δ.Οινοφύτων από την ΕΥΔΑΠ»
4. Το ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ ΠΡΟΣ ΧΡΗΣΗ του έργου «Κατασκευή Διυλιστηρίου νερού και αγωγού για την ύδρευση Δ.Δ.Οινοφύτων από την ΕΥΔΑΠ» το οποίο εξεδόθη από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος/Γενική Διεύθυνση Περιφέρειας/Διεύθυνση Τοπ. Αυτοδιοίκησης και Δ/νσης Ν.Βοιωτίας/ΤΥΔΚ στις 14/4/2008
5. Η «Σύμβαση χορήγησης δύο (2) νέων παροχών αδιύλιστου νερού του Δήμου Οινοφύτων και ρύθμιση Όρων της από 26/7/2001 Σύμβασης υδροδότησης Δημοτικών Διαμερισμάτων Αγίου Θωμά και Κλειδίου των Δήμων Οινοφύτων» μεταξύ της ΕΥΔΑΠ και του Δήμου Οινοφύτων στις 13/9/2007.


Στις 18/2/2010 και ώρα 09.30, η κυρία Ελένη Σταμπουλή και ο κύριος Σωτήρης Στασινός, οι οποίοι έχουν αναλάβει τη διερεύνηση της αναφοράς 2550/2010, μετέβησαν στα Οινόφυτα Βοιωτίας και συγκεκριμένα, αρχικά, στο διυλιστήριο νερού του Δ.Δ.Οινοφύτων και κατόπιν στο διυλιστήριο νερού του Δ.Δ.Αγ.Θωμά. για τη διενέργεια απροειδοποίητης αυτοψίας, σύμφωνα με το άρ. 4 § 5 του ν.3094/2003. Η αυτοψία διενεργήθηκε από τον κύριο Στασινό, χημικό μηχανικό, παρουσία της κυρίας Σταμπουλή, νομικού, αμφότερων ειδικών επιστημόνων στο Συνήγορο του Πολίτη. Η αυτοψία ξεκίνησε στις 09:30 και ολοκληρώθηκε στις 14:00.
Η αυτοψία στο διυλιστήριο νερού του Δ.Δ.Οινοφύτων έγινε παρουσία του Δημάρχου Οινοφύτων κ. Γ. Θεοδωρόπουλου, του Δημοτικού Συμβούλου κ. Ι.Γκίνη, της χημικού μηχανικού του Δήμου Οινοφύτων κας Α.Θαλάσση και του χειριστή της εγκατάστασης κ. Γ. Κάκιου. Η αυτοψία στο διυλιστήριο νερού του Δ.Δ.Αγ.Θωμά. έγινε παρουσία όλων των προαναφερομένων πλην του Δημάρχου κ. Γ. Θεοδωρόπουλου, ο οποίος, στο μεταξύ, είχε αποχωρήσει.
Παρακάτω αναφέρονται τα αποτελέσματα αυτής της αυτοψίας.
Α. ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΟ ΝΕΡΟΥ Δ.Δ.ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ
1. Κατά την έλευσή μας ο χώρος του διυλιστηρίου ήταν κλειδωμένος ενώ δεν υπήρχε χειριστής στην εγκατάσταση. Μετά από τηλεφωνική ειδοποίησή μας, ο κ. Δήμαρχος κατέφθασε στην εγκατάσταση μαζί με τη χημικό μηχανικό του Δήμου Οινοφύτων κα Α. Θαλάσση. Ο κ. Δήμαρχος ειδοποίησε το χειριστή ο οποίος, σύμφωνα με ενημέρωση που είχαμε από το Δήμαρχο ήταν, ως όφειλε, στο διυλιστήριο του Δ.Δ.Αγ. Θωμά. Ο χειριστής έφθασε στο χώρο μετά από 1 ώρα περίπου, λόγω των καθηκόντων του. Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε, ο χειριστής των δύο διυλιστηρίων νερού (Οινοφύτων και Αγ. Θωμά) λειτουργούσε και τα δύο διυλιστήρια μόνος του, εργαζόμενος λίγες ώρες την ημέρα στο κάθε ένα.
2. Η ένδειξη στο εγκατεστημένο on-line θολόμετρο κατά την ώρα εισόδου μας στο διυλιστήριο ήταν 20 NTU στην είσοδο και 1,34 NTU στην έξοδο ενώ θα έπρεπε να είναι <1 NTU (στην έξοδο) σύμφωνα με το σχετικό 1. Έτσι, ο χειριστής ξεκίνησε την αντίστροφη πλύση των φίλτρων. Σημειώνεται ότι το εν λόγω θολόμετρο δεν έδινε «σήμα συναγερμού σε περίπτωση που η θολότητα υπερβεί μία ελεύθερα προκαθοριζόμενη τιμή (σημ. δική μας: <1 NTU)» έτσι ώστε να μπορεί να γίνεται «συνεχής έλεγχος από τα γραφεία του Δήμου» όπως αναφέρεται σχετικά στη σελίδα 13 του σχετικού 2. Έτσι, η θολότητα υπερέβη την μέγιστη επιτρεπτή τιμή κατά 0,34 NTU ενώ εκτιμάται ότι - λόγω της απουσίας του χειριστή από την εγκατάσταση και της απουσίας συνεχούς ελέγχου από τα γραφεία του Δήμου – θα υπήρχε περαιτέρω επιδείνωση της ποιότητας του νερού μέχρι την έλευση του χειριστή και την εκκίνηση της διαδικασίας αντίστροφης πλύσης.
3. Όπως αναφέρθηκε, υπήρχε ολιγόωρη παρακολούθηση και έλεγχος της παραπάνω μονάδας ενώ, κατά την άποψή μας τουλάχιστον , θα έπρεπε να υπάρχει σε 24ωρη βάση. Αυτό, διότι η εγκατάσταση λειτουργεί σε 24ωρη βάση και λόγω της διακύμανσης της ποιότητας του εισερχομένου νερού, θα πρέπει να υπάρχει σχετικός έλεγχος προκειμένου να ρυθμίζεται ανάλογα και η δοσολογία των χημικών (κροκιδωτικά, χλώριο). Εκτός αυτού, υπάρχει και ανάγκη για αντίστροφες πλύσεις των φίλτρων (οι οποίες δεν ξεκινούν αυτόματα) η συχνότητα των οποίων εξαρτάται από την ποιότητα του εισερχομένου νερού, επίσης. Τέλος, μεταξύ άλλων, υπάρχει και ανάγκη για έλεγχο του υπολειμματικού χλωρίου και της θολότητας του επεξεργασμένου νερού καθ΄ όλο το 24ωρο και όχι μόνο για λίγες ώρες την ημέρα, προκειμένου να διασφαλίζεται, έτσι, σταθερά η παροχή ποιότητας νερού εντός των ορίων που αναφέρονται στην ΚΥΑ Υ2/οικ.2600/01 (ΦΕΚ 892 Β/11-7-01) (σχετικό 1). Σημειώνεται, εδώ, ότι σήμερα το διυλιστήριο τροφοδοτείται με νερό Μόρνου, το οποίο είναι, συνήθως, μικρής σχετικά θολότητας . Όμως, η Σύμβαση η οποία έχει υπογραφεί μεταξύ του Δήμου Οινοφύτων και της ΕΥΔΑΠ στις 13/9/2007 (βλ. σχετικό 5), δεν απέκλειε το ενδεχόμενο τροφοδοσίας της εγκατάστασης με νερό Υλίκης (συνήθως υψηλής θολότητας) γεγονός το οποίο έχει συμβεί στο παρελθόν.
4. Υπήρχε χρονοδιακόπτης για την αντίστροφη πλύση των φίλτρων όπως και θολόμετρο όπως αναφέρθηκε. Επίσης, υπήρχε PLC (Programmable Logical Controller ήτοι ψηφιακός υπολογιστής που χρησιμοποιείται για αυτοματισμό ηλεκτρομηχανολογικών διεργασιών) μέσω του οποίου δίνονταν οι εντολές για την αντίστροφη πλύση των φίλτρων. Όμως, η αντίστροφη πλύση δεν γινόταν αυτόματα μέσω οργάνων, αλλά μόνο παρουσία του χειριστή και με χειροκίνητη εντολή από αυτόν.
5. Δεν υπήρχαν εγκατεστημένοι μετρητές on-line (παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο) υπολειμματικού χλωρίου του σταδίου προχλωρίωσης ούτε της μεταχλωρίωσης (υπήρχε μόνο ένας φορητός μετρητής). Σύμφωνα με τις προδιαγραφές του τμήματος προχλωρίωσης και μεταχλωρίωσης που αναφέρονται στην σελίδα 8 και 12 του σχετικού 2 «…το σύστημα χλωρίωσης που θα επιλεγεί θα πρέπει να εξασφαλίζει:…την ακρίβεια δοσιμέτρησης στην απαιτούμενη ποσότητα υπολειμματικού χλωρίου και τον έλεγχο της χλωρίωσης…». Τα παραπάνω δεν εξασφαλίζονται χωρίς την ύπαρξη on-line μετρητή.
6. Τα φίλτρα άμμου δεν ήταν εγκατεστημένα σε στεγασμένο χώρο. Σημειώνεται ότι τα φίλτρα φέρουν ηλεκτροβάνες οι οποίες είναι απαραίτητο να προστατεύονται από τη βροχή. Σύμφωνα με τη σελίδα 6 του σχετικού 2: «το σύνολο του εξοπλισμού θα εγκατασταθεί σε στεγασμένο χώρο σε βάση από οπλισμένο σκυρόδεμα κατάλληλα διαμορφωμένο από την αναθέτουσα αρχή».
7. Δεν υπήρχε εγκατεστημένη εφεδρεία στις αντλίες τροφοδοσίας φίλτρων. Συγκεκριμένα, ήταν εγκατεστημένες 3 αντλίες, έκαστη παροχής περίπου 100 m3/h (στις συνθήκες λειτουργίας του έργου), ήτοι συνολικής παροχής 300 m3/h οι οποίες τροφοδοτούσαν τα 3 φίλτρα άμμου, έκαστο δυναμικότητας 100 m3/h. Σύμφωνα με τη σελίδα 9 του σχετικού 2: «η τροφοδοσία του συστήματος με τις απαραίτητες ποσότητες νερού θα εξασφαλίζεται από δύο ανοξείδωτες αντλίες (η μία εφεδρική) ικανής παροχής…» δηλαδή από 2 (η μία εφεδρική) αντλίες 300 m3/h σε κατάλληλο μανομετρικό. Έτσι, ενώ σύμφωνα με τα Τεύχη Δημοπράτησης ζητείται 100% εφεδρεία, στην πράξη δεν υπάρχει καμία εφεδρεία. Επίσης, κάθε μία από τις παραπάνω αντλίες ήταν υδραυλικά συνδεδεμένη με 1 φίλτρο άμμου, δηλαδή δεν υπήρχε κολεκτέρ (συλλέκτης) στην κατάθλιψη των αντλιών τροφοδοσίας. Έτσι, σε περίπτωση βλάβης μίας από τις 3 αντλίες δεν δύναται να λειτουργήσει, μέχρι την αποκατάσταση της βλάβης αυτής, και το αντίστοιχα τροφοδοτούμενο φίλτρο. Σύμφωνα με το «ΑΤ Υδραυλική εγκατάσταση (ΗΛΜ52)», σελ. 16 του σχετικού 3 θα υπάρχει κολεκτέρ, γεγονός το οποίο προκύπτει άλλωστε και από την πρόβλεψη εγκατάστασης εφεδρικής αντλίας τροφοδοσίας φίλτρων.
8. Το μεγαλύτερο μέρος της υδραυλικής εγκατάστασης (αγωγοί τροφοδοσίας φίλτρων κλπ) ήταν από πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC) και όχι από χαλυβδοσωλήνα. Σύμφωνα με το «ΑΤ Υδραυλική εγκατάσταση (ΗΛΜ52)», σελ. 16 του σχετικού 3: η υδραυλική εγκατάσταση περιλαμβάνει: «…κολεκτέρ Φ400 από χαλυβδοσωλήνα 6 χιλ. άνευ ραφής με αντίστοιχες εισόδους και εξόδους Φ150 και τα απαραίτητα μήκη χαλυβδοσωλήνων που απαιτούνται αναλόγων διατομών για τη σύνδεση του συστήματος ταχυδιύλισης με τις δεξαμενές ακάθαρτου και καθαρού νερού …(η υπογράμμιση δική μας)». Οι αγωγοί από πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC), όπως είναι γνωστό, όταν χρησιμοποιούνται για υπέργεια εγκατάσταση θα πρέπει να προστατεύονται από την ηλιακή ακτινοβολία με στέγαστρο. Αφενός λοιπόν δεν έπρεπε η υδραυλική εγκατάσταση να γίνει από PVC αφετέρου δεν εγκαταστάθηκε και το σχετικό στέγαστρο γεγονός το οποίο όπως φαίνεται στις φωτογραφίες οδήγησε σε φθορά («μαύρισμα») των σχετικών σωληνώσεων.
9. Μετρήθηκε με μετροταινία η περίμετρος των εγκατεστημένων φίλτρων άμμου 8,8m. Έτσι, η εξωτερική διάμετρος των φίλτρων υπολογίστηκε σε 2,8 m (Διάμετρος=περίμετρος/3,14). Σύμφωνα με το «ΑΤ 10.1.1. Σύστημα ταχυδιύλισης (ΗΛΜ 7111 ΣΧΕΤ)», σελ. 18 του σχετικού 3 κάθε συγκρότημα ταχυδιύλισης θα είναι κατάλληλο για 100 m3/h. Το ίδιο αναφέρεται και στη σελίδα 10 του σχετικού 2. Στη ίδια σελίδα αναφέρεται ότι «θα προσφερθούν ταχυδιυλιστήρια με κατάλληλη διάμετρο, ώστε η ταχύτητα ροής του νερού κατά την κανονική λειτουργία να μην υπερβαίνει τα 15 m/h, με μέγιστη απόκλιση 2%».
Από τα παραπάνω δεδομένα προκύπτει ότι η εσωτερική διάμετρος των φίλτρων θα έπρεπε να είναι 2,9 m (η εξωτερική περίπου 2,92 m).
10. Ζητήσαμε από το χειριστή του Διυλιστηρίου νερού να μας δοθούν οι Οδηγίες Λειτουργίας και Συντήρησης της Μονάδας και τα τεχνικά φυλλάδια του Η/Μ εξοπλισμού. Μας ενημέρωσε ότι δεν του έχουν παραδοθεί οι εν λόγω οδηγίες και τα σχετικά φυλλάδια.
11. Δεν υπήρχαν αυτοματισμοί στον εγκατεστημένο ηλεκτρικό πίνακα. Αντιθέτως, για τους αυτοματισμούς της εγκατάστασης υπήρχε PLC (Programmable Logical Controller) το οποίο, όμως, κατόπιν σχετικής ερώτησης μας στην κα Θαλάσση (χημικό μηχανικό του Δήμου Οινοφύτων), η τελευταία μας ενημέρωσε ότι εγκαταστάθηκε μετά την Διοικητική Παραλαβή του Έργου (βλ. σχετικό 4). Για το σκοπό αυτό, άλλωστε, η κα Θαλάσση, σύμφωνα με το σχετικό 4, δεν παρέλαβε και το συγκεκριμένο εξοπλισμό.

B. ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΟ ΝΕΡΟΥ Δ.Δ. ΑΓΙΟΥ ΘΩΜΑ
1. Δεν ήταν σε λειτουργία οι δοσιμετρικές αντλίες προχλωρίωσης. Αυτό συνέβαινε, σύμφωνα με το χειριστή του διυλιστηρίου, «λόγω της υπερδιαστασιολόγησής τους». Έτσι, δεν ελάμβανε χώρα προχλωρίωση του νερού.
2. Υπήρχε μετρητής on-line (παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο) θολότητας και μετρητής υπολειμματικού χλωρίου οι οποίοι δεν βρίσκονταν σε λειτουργία.
3. Οι περισσότερες αυτόματες βάνες στα φίλτρα άμμου είχαν βλάβη. Έτσι η αντίστροφες πλύσεις γίνονταν χειροκίνητα. Οι βλάβες των βανών πιθανόν να οφείλονται στο γεγονός ότι τα φίλτρα άμμου δεν ήταν στεγασμένα και προστατευμένα από τη βροχή.

4. Η θολότητα στην είσοδο του διυλιστηρίου μετρήθηκε, με το όργανο μέτρησης του διυλιστηρίου, σε 14,8 NTU ενώ στην έξοδο των φίλτρων ενεργού άνθρακα μετρήθηκε 0,73 NTU. Ζητήσαμε να γίνει μέτρηση της θολότητας μετά τα φίλτρα άμμου και αυτή μετρήθηκε 2,77 NTU. Δεν υπήρχε πτώση πίεσης στα φίλτρα άμμου. Τα παραπάνω στοιχεία συνηγορούσαν στο ότι πιθανότατα δεν υπήρχε αρκετή άμμος στα φίλτρα άμμου. Ζητήσαμε να ανοιχθούν τα φίλτρα αλλά μας ενημέρωσαν ότι κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατόν να γίνει εκείνη τη στιγμή. Όμως, υπήρξε δέσμευση από τους εκπροσώπους του Δήμου ότι τα φίλτρα θα ανοιχθούν και σε περίπτωση που δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα άμμου, θα συμπληρωθούν με άμμο. Σημειώνεται ότι τα αιωρούμενα στερεά που δεν συγκρατούνταν στα φίλτρα άμμου συγκρατούνταν τελικά στα φίλτρα ενεργού άνθρακα προκαλώντας άσκοπη κατανάλωση του τελευταίου.
5. Έγιναν, στη συνέχεια, άλλες 2 μετρήσεις θολότητας σε δείγματα νερού από τη δεξαμενή επεξεργασμένων, με το φορητό θολόμετρο του διυλιστηρίου (εκτός από αυτήν που έδειξε 0,73 NTU και αναφέρεται παραπάνω). Οι μετρήσεις αυτές έδειξαν >2 NTU -παρότι η δειγματοληψία έγινε από το ίδιο σημείο της δεξαμενής - ένδειξη ότι πιθανότατα το όργανο μέτρησης θολότητας να ήθελε βαθμονόμηση. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι μετρήσεις θολότητας θα πρέπει να επιβεβαιωθούν και με άλλο όργανο.
6. Το υπολειμματικό χλώριο σε δείγμα από τη δεξαμενή επεξεργασμένων μετρήθηκε με φορητό όργανο 0,64 mg/l.
7. Σημειώνεται ότι στο Συνήγορο του Πολίτη δεν έχουν κατατεθεί τα τεύχη δημοπράτησης, ούτε άλλα στοιχεία για το εν λόγω έργο, κατά συνέπεια δεν είναι δυνατόν να γίνει έλεγχος επί αυτών που κατασκευάστηκαν σε σχέση με τα αρχικώς μελετηθέντα, όπως έγινε στο διυλιστήριο του Δ.Δ.Οινοφύτων.

Για τον παραπάνω σκοπό συντάχθηκε η παρούσα έκθεση αυτοψίας στις 3 Μαρτίου 2010, η οποία βεβαιώθηκε και υπογράφεται ως ακολούθως.

Οι ειδικοί επιστήμονες στο Συνήγορο του Πολίτη



Ελένη Σταμπουλή Σωτήρης Στασινός